Gemeente Venray
Gemeente Venray heeft ruim 43.000 inwoners en is na Venlo de tweede stedelijke kern van Noord Limburg. Venray bestaat naar het centrum uit de dorpen Castenray, Heide, Leunen, Merselo, Oirlo, Oostrum, Smakt, Veulen, Vredepeel, Ysselsteyn, Wanssum, Geijsteren en Blitterswijck.
Dialoogproces Verbetering subsidiebeleid
Jaarlijks ontvangen verenigingen en organisaties in Venray samen ruim € 6 miljoen subsidie. Dat is een heel bedrag, maar wel nodig om de doelen van de gemeenschap te bereiken. Met het huidige subsidie-instrument heeft de gemeente echter onvoldoende zicht op de behaalde resultaten. Daarom heeft zij besloten om in dialoog met subsidie-ontvangers en niet-subsidie-ontvangers een subsidiebeleid te ontwikkelen dat beter aansluit op de strategische visie van de gemeente Venray en qua vorm en procedures past binnen de huidige tijdgeest.
Novia communicatie werd uitgedaagd om het dialoogproces te ontwerpen, waarbij vele organisaties en verenigingen, maar ook ambtenaren, de gemeenteraad en het gemeentebestuur betrokken zijn. Daarbij was het tevens van belang om ervaring op te doen met vraaggericht werken, van elkaar te leren en de effecten van écht luisteren te ervaren.
Ron Boreas | Senior beleidsadviseur Concern:
“Het dialoogproces heeft nog niet geleid tot een geheel nieuw subsidiebeleid, maar we zijn als gemeente wel meer in gesprek gegaan met subsidie-ontvangers. Ik merk dat de ervaring die we hebben opgedaan, ons gedrag in die zin heeft veranderd. We zijn beter gaan luisteren.”
Conferentie Plattelandseconomie
Om de doelen van het Provinciaal Meerjarenprogramma plattelandsontwikkeling te realiseren in het landelijke gebied van Venray/Meerlo-Wanssum, stelden de Provincie en het Rijk miljoenen euro’s beschikbaar voor een periode van 5 jaar. De Gebiedscommissie Venray Meerlo-Wanssum gaf Novia communicatie de opdracht een conferentie Plattelandseconomie te organiseren.
Novia communicatie bedacht het programmaconcept voor de conferentie en was verantwoordelijk voor de organisatie.
Onder de titel 'Waar zet u ons geld op in'' werden de ruim 100 deelnemers in een carrousel van workshops uitgedaagd om met ideeën te komen ter stimulering van de plattelandseconomie. Onder leiding van een heuse veilingmeester konden de deelnemers bepalen waar zij hun geld op zouden willen zetten en werden de meest kansrijke ideeën 'verkocht' aan kartrekkers.
Ontwerpbureau Studio Spinazie verzorgde het styling concept van de conferentie.
Verder was gemeente Venray onze opdrachtgever bij onze werkzaamheden voor het Centrum voor Jeugd en Gezin Horst -Venray.
www.venray.nl
Dialoogproces Verbetering subsidiebeleid
Jaarlijks ontvangen verenigingen en organisaties in Venray samen ruim € 6 miljoen subsidie. Dat is een heel bedrag, maar wel nodig om de doelen van de gemeenschap te bereiken. Met het huidige subsidie-instrument heeft de gemeente echter onvoldoende zicht op de behaalde resultaten. Daarom heeft zij besloten om in dialoog met subsidie-ontvangers en niet-subsidie-ontvangers een subsidiebeleid te ontwikkelen dat beter aansluit op de strategische visie van de gemeente Venray en qua vorm en procedures past binnen de huidige tijdgeest.
Novia communicatie werd uitgedaagd om het dialoogproces te ontwerpen, waarbij vele organisaties en verenigingen, maar ook ambtenaren, de gemeenteraad en het gemeentebestuur betrokken zijn. Daarbij was het tevens van belang om ervaring op te doen met vraaggericht werken, van elkaar te leren en de effecten van écht luisteren te ervaren.
Ron Boreas | Senior beleidsadviseur Concern:
“Het dialoogproces heeft nog niet geleid tot een geheel nieuw subsidiebeleid, maar we zijn als gemeente wel meer in gesprek gegaan met subsidie-ontvangers. Ik merk dat de ervaring die we hebben opgedaan, ons gedrag in die zin heeft veranderd. We zijn beter gaan luisteren.”
Conferentie Plattelandseconomie
Om de doelen van het Provinciaal Meerjarenprogramma plattelandsontwikkeling te realiseren in het landelijke gebied van Venray/Meerlo-Wanssum, stelden de Provincie en het Rijk miljoenen euro’s beschikbaar voor een periode van 5 jaar. De Gebiedscommissie Venray Meerlo-Wanssum gaf Novia communicatie de opdracht een conferentie Plattelandseconomie te organiseren.
Novia communicatie bedacht het programmaconcept voor de conferentie en was verantwoordelijk voor de organisatie.
Onder de titel 'Waar zet u ons geld op in'' werden de ruim 100 deelnemers in een carrousel van workshops uitgedaagd om met ideeën te komen ter stimulering van de plattelandseconomie. Onder leiding van een heuse veilingmeester konden de deelnemers bepalen waar zij hun geld op zouden willen zetten en werden de meest kansrijke ideeën 'verkocht' aan kartrekkers.
Ontwerpbureau Studio Spinazie verzorgde het styling concept van de conferentie.
Verder was gemeente Venray onze opdrachtgever bij onze werkzaamheden voor het Centrum voor Jeugd en Gezin Horst -Venray.
www.venray.nl