Vlak voor de jaarwisseling mocht ik getuige zijn van de promotie van mijn vriendin Angela Marberg aan de Radboud Universiteit. Vanuit de wetenschap dat het voortbestaan van een organisatie in gevaar kan komen als het gedrag en de handelingen van de organisatie niet in overeenstemming zijn met de maatschappelijke normen en waarden, onderzocht zij hoe legitimiteit zich ontwikkelt, hoe organisaties legitimiteit verwerven en hoe en waarom ze het vast weten te houden of juist kwijtraken.
Aan de hand van vier deelonderzoeken schreef ze een indrukwekkende proefschrift met de titel ‘Tales from the road to organizational Legitimacy, Navigating institutional highways for a license to operate’. Het onderzoek inspireerde me en zette me aan het denken. Wat leer ik hieruit voor mijn werk als communicatie-adviseur? En hoe kan ik de conclusies en aanbevelingen vertalen in praktische tips, waarmee u in 2017 een goede start kunt maken met uw legitimiteit, oftewel het relevant worden of blijven als organisatie!
Kies uw woorden zorgvuldig uit
Uit het onderzoek van Angela Marberg blijkt dat taal een belangrijke rol speelt in het beeld dat we hebben van de legitimiteit van een organisatie. Met taalgebruik kunt u de legitimiteit die u wordt toegekend dus beïnvloeden. Door bewust specifieke taal te gebruiken roept u beelden op en wint uw boodschap aan overtuigingskracht. Het ligt dus voor de hand om goed na te denken met welke woorden en bijbehorende beelden u geassocieerd wilt worden. Daarbij is het goed om u te realiseren dat ontkennende woorden geen zin hebben. Gebruik dus nooit het woord ‘niet’ in de zin van ‘wij zijn niet duur’. Wat wel voor de hand ligt is dat u consequent bent in uw taalgebruik en gebruik maakt van de kracht van herhaling. Blijf dus trouw aan uw eigen verhaal.
Sluit aan bij de belangen van je stakeholders
In het proefschrift wordt tevens benadrukt dat samenwerking binnen een branche of de verbinding zoeken met instituties zoals het onderwijs, kunnen bijdragen aan legitimiteit. Zeker wanneer je nieuw bent op de markt. Ook hier geldt de wet van ‘samen ben je sterker dan alleen’. Ik zou daar het belang van samen met je stakeholders aan toe willen voegen. Wanneer je met je organisatie- en communicatiestrategieën aansluit bij de belangen en standpunten van je klanten en andere doelgroepen, dan is de kans dat zij je als organisatie relevant vinden het grootst.
De weg naar legitimiteit is volgens Angela Marberg soms glad geplaveid en de route is ten dele door organisaties zelf te beïnvloeden. ‘Maar de weg zelf is zo lang is als de organisaties bestaan. Zelfs organisaties die een status van vanzelfsprekendheid hebben bereikt, zijn niet immuun voor veranderingen in maatschappelijke waarden, normen en behoeften, wetgeving, milieu en innovaties. Het kan zijn dat ze zich moeten aanpassen aan deze veranderende omstandigheden of dat ze moeten proberen hun omgeving aan te passen zodat anderen juist hun koers gaan volgen.’
Aan de hand van vier deelonderzoeken schreef ze een indrukwekkende proefschrift met de titel ‘Tales from the road to organizational Legitimacy, Navigating institutional highways for a license to operate’. Het onderzoek inspireerde me en zette me aan het denken. Wat leer ik hieruit voor mijn werk als communicatie-adviseur? En hoe kan ik de conclusies en aanbevelingen vertalen in praktische tips, waarmee u in 2017 een goede start kunt maken met uw legitimiteit, oftewel het relevant worden of blijven als organisatie!
Kies uw woorden zorgvuldig uit
Uit het onderzoek van Angela Marberg blijkt dat taal een belangrijke rol speelt in het beeld dat we hebben van de legitimiteit van een organisatie. Met taalgebruik kunt u de legitimiteit die u wordt toegekend dus beïnvloeden. Door bewust specifieke taal te gebruiken roept u beelden op en wint uw boodschap aan overtuigingskracht. Het ligt dus voor de hand om goed na te denken met welke woorden en bijbehorende beelden u geassocieerd wilt worden. Daarbij is het goed om u te realiseren dat ontkennende woorden geen zin hebben. Gebruik dus nooit het woord ‘niet’ in de zin van ‘wij zijn niet duur’. Wat wel voor de hand ligt is dat u consequent bent in uw taalgebruik en gebruik maakt van de kracht van herhaling. Blijf dus trouw aan uw eigen verhaal.
Sluit aan bij de belangen van je stakeholders
In het proefschrift wordt tevens benadrukt dat samenwerking binnen een branche of de verbinding zoeken met instituties zoals het onderwijs, kunnen bijdragen aan legitimiteit. Zeker wanneer je nieuw bent op de markt. Ook hier geldt de wet van ‘samen ben je sterker dan alleen’. Ik zou daar het belang van samen met je stakeholders aan toe willen voegen. Wanneer je met je organisatie- en communicatiestrategieën aansluit bij de belangen en standpunten van je klanten en andere doelgroepen, dan is de kans dat zij je als organisatie relevant vinden het grootst.
De weg naar legitimiteit is volgens Angela Marberg soms glad geplaveid en de route is ten dele door organisaties zelf te beïnvloeden. ‘Maar de weg zelf is zo lang is als de organisaties bestaan. Zelfs organisaties die een status van vanzelfsprekendheid hebben bereikt, zijn niet immuun voor veranderingen in maatschappelijke waarden, normen en behoeften, wetgeving, milieu en innovaties. Het kan zijn dat ze zich moeten aanpassen aan deze veranderende omstandigheden of dat ze moeten proberen hun omgeving aan te passen zodat anderen juist hun koers gaan volgen.’